Szemethyné Abonyi Erzsébet és Guba András
Régi vágyunk teljesült azzal, hogy Szlovéniában, egy olyan közegben tanulmányozhassuk a biológia, kémia, földrajz és természettudományok oktatását, ahol nagy hangsúlyt kap a fenntartható fejlődés szemlélete, és így oktatják a különböző tantárgyakat. Ennek a szakmai, anyagi lehetőségét teremtette meg az Erasmus+ pályázat, melynek keretein belül 2023 márciusában eljutottunk Postojnába, illetve Ljutomerbe, és az iskolai élet tanulmányozása mellett még a környék történelmi, kulturális emlékhelyeit is módunkban állt felfedezni.
Job shadowing program keretein belül a következő célokat tűztük ki magunk elé:
- Tanárképzés, mentorálás módjai, lehetőségei az adott országban, miképpen tudnak bekapcsolódni az egyetemi-középiskolai együttműködésbe a középfokú oktatás során.
- Tehetséggondozás, egyéni illetve iskolai szinten, milyen lehetőségekkel, módszerekkel, jövőbe mutató, továbbtanulást segítő tevékenységekkel segítik diákjaikat.
- A fenntartható fejlődés, környezeti nevelés témakörében a speciális pályázatok, módszerek használata, jógyakorlata, és helyi, iskolai, országos programok, pályázatok szervezése, megvalósítása. A módszertani újdonságok, digitális oktatás, módszerek, kommunikáció megfigyelése, elemzése.
- Kapcsolatépítés, lehetőségek keresése.
Az első, általunk látogatott iskola a Srednja Gozdarska in Lesarska Šola Postojna volt, amely Erdészeti, Faipari- és Egészségügyi Szakközépiskola. Az iskolának saját, természetvédelmi értékkel bíró erdeje, gondozandó területe van, ahol a diákok gyakorlati tapasztalatokat is szerezhettek az erdők, természeti értékek megőrzéséről, és hasznosításáról is. Emellett a faanyagok, áruk elkészítéséről, feldolgozásáról is gyakorlati képzést kapnak jól felszerelt, világszínvonalú műhelyekben. Ottjártunkkor éppen egy „favágó” nemzetközi versenyre készültek, hiszen a tehetséggondozás nem csak annyiból áll ott, hogy tanulmányi versenyeken, induljanak, hanem a jövendő hivatásukra is készülhessenek.
Egészségügyi képzést egy frissen felújított, „majdnem igazi” kórteremben szervezhetik, főképp csecsemőápolási szakképzettséget szerezhetnek. Gyógynövényeket nevelnek, méhészkednek, allergiások kezelésével is foglalkoznak. A kollégiumban, ahol a Youth Hostel részen laktunk, egy szinten háborús árvákat, illetve menekült családokat segítenek.
A második iskola a Gimnazija Franca Miklošiča Ljutomer, ahol a gimnáziumban művészeti képzés, filmkészítés, fotózás, rajz, képzőművészet, rádiózás, dráma, illetve óvónőképzés modulja választható. Mindehhez, hasonlóan az előző iskolához, remekül felszerelt, modern tantermeik, stúdióik vannak. Volt szerencsénk látni egy Covid-lezárás időszakot bemutató színdarabjuk ősbemutatóját, melyben a diákság, a fiatalok problémáit mutatták be, és bár a nyelvet nem értettük, de olyan kifejező erejű volt az előadás, ami számunkra is befogadhatóvá tette a mondandót!
Mindkét iskolában részt lehettünk megfigyelőként, sőt néha még közreműködőként is a tanórákon, biológián, kémián, földrajzon, laborgyakorlatokon. Kis csoportokban dolgoztak, hasonlóan, mint nálunk a csoportbontás, laborasszisztens segítségével, később is felhasználható, saját készítésű „jegyzőkönyv gyűjteménnyel”. Komoly eredményeket értek el a kémia versenyeken, projektpályázatokon. A „no waste” jegyében a szelektíven gyűjtött papír és műanyag „hulladékból” játékokat, hangszereket készítettek az tanulókkal.
Mindkét iskolában a „kevesebb több” alapelvet követve egy-egy témát alaposan körüljárva, a frontális oktatást lehetőleg elkerülve, változatos módszerekkel dolgoznak fel a tananyagokat. Szívesen megosztották velünk digitális anyagaikat, módszereiket, melyeket iskolánkban is tudunk majd alkalmazni.
A tehetséggondozás már általános iskolában elkezdődik, hozzák a középiskolába a „pontjaikat”, és a továbbiakban is keresik, szűrik a tehetségeket, pl. magas színvonalú általános, logikai, IQ és EQ tesztekkel.
A tanárképzés hasonló rendszerű, mint nálunk, de már az egyetemi évek után, közvetlenül kezdhetik a tanítást. Velünk egy időben, mellettünk ülve folytatta egy Maribori Egyetem hallgatója a hospitálást. Külön Oktatási Minisztérium gondozza az oktatás ügyét Szlovéniában, és irányelv, ha lehet, ne frontálisan oktassanak.
Számos pályázati lehetőségük van, Postojnában nyolc, Ljutomerben húsz különböző projekten dolgoztak az utóbbi öt évben, sok EU pályázat segítségével készítettek komoly, oktatási projekteket.
Módunkban állt a természeti, kulturális értékekkel is megismerkedni. A postojnai cseppkőbarlang világhírű, Ljubljana a várral lenyűgöző, Piran, a tengerparttal, várával, kultúrájával nagy élmény, de a Muravidéket is bejártuk kedves kollégákkal, idegenvezetőinkkel, és képet kaptunk a borvidék ínyencségeiből.
Reméljük, a továbbiakban is gyümölcsöző szakmai kapcsolatot tudunk ápolni kedves, vendégszerető kollégákkal, iskoláikkal!