Nyelvi előkészítő évfolyammal induló angol-magyar két tanítási nyelvű képzés
Gimnáziumunk angol-magyar két tanítási nyelvű képzése páratlan lehetőséget biztosít a magas szintű nyelvtudás elsajátítására, és egyúttal gimnáziumunk leginkább „EU-konform” képzése, hiszen a nyelvi órák mellett számos más tantárgyat is csoportbontásban tanítunk ebben az osztályban. A csoportbontások tág teret adnak a munkaerőpiacon rendkívül fontos képességek, készségek fejlesztésére: a kreatív, önálló és kritikus gondolkodás, problémamegoldó képesség, a csapatban való munka és az élethosszig tartó tanulás képességének fejlesztésére.
Az öt éves képzés végére diákjaink felsőfokú angol nyelvvizsgával és középfokú német nyelvvizsgával távozhatnak iskolánkból.
Két tanítási nyelvű képzésünk nyelvi előkészítő évfolyammal indul, ahol a diákok heti 14 órában tanulják az angol nyelvet. A heti 14 órából kettőt angol anyanyelvű tanár tart. Ez a magas óraszám nemcsak az általános, beszédközpontú nyelvi fejlesztésre ad lehetőséget, hanem a humán és reál tantárgyakhoz kapcsolódó szaknyelvi szókincs bővítésére is. A nyelvi előkészítő évfolyam végére a diákok középfok feletti nyelvtudásra tesznek szert, így a következő években tantárgyakat is tudnak angolul tanulni. A nyelvi előkészítő évfolyamon nemcsak az angol nyelv oktatására helyezünk hangsúlyt, hanem második nyelvként heti 4 órában a német nyelv oktatását is elkezdjük, amelyet a következő években is folytatunk.
Két tanítási nyelvű osztályunkban a nyelvi előkészítő évfolyamot követően az angol nyelvet heti 5 órában tanítjuk, amelyből kettőt továbbra is angol anyanyelvű tanár tart. Célunk az anyanyelvi szinthez közelítő C2-es nyelvtudás elérése. A nyelvi órák mellett az alábbi tantárgyakat oktatjuk angol nyelven: biológia, fizika, földrajz, történelem és célnyelvi civilizáció. Angol nyelvű szaktárgyi óráinkat csoportbontásban tartjuk, így az oktatás hatékonyabb és diákjaink egyéni igényeire is nagyobb figyelmet tudunk fordítani. Az idegen nyelvű szaktárgyi órákon modern pedagógiai és módszertani eszközökkel, valamint tantárgyközi projektekkel segítjük diákjaink számára az idegen nyelven való tanulást, a tananyag elmélyítését. Angol nyelvű szaktantárgyaink oktatásakor nagy hangsúlyt helyezünk a hatékony digitális eszközhasználat elsajátíttatására és a diákok digitális kompetenciájának fejlesztésére is.
A 11. évfolyamtól kezdődően kéttannyelvűs diákjaink is választhatnak emelt szintű érettségi vizsgára felkészítő órákat. Ha ezeket angol nyelven oktatott tantárgyakból választják, akkor felkészítésük kiscsoportos (3-8 fő) rendszerben történik, így az egyéni figyelem maximálisan biztosított számukra. Ez a kiemelkedő érettségi eredményekben is meglátszódik. Kéttannyelvűs diákjaink minden évben rendkívül jó eredményekkel teljesítik az érettségi vizsga követelményeit és így az ország legnevesebb egyetemeire nyernek felvételt. Emellett a két tanítású nyelvű képzés lehetővé teszi a tanulók számára, hogy külföldi felsőoktatási intézményekbe jelentkezzenek és az ottani felvételi követelményeknek megfeleljenek.
A két tanítási nyelvű képzés végén a diákok angol nyelvből felsőfokú (C1) nyelvvizsgát kapnak, amelynek feltétele, hogy angol nyelvből sikeres emelt szintű érettségi vizsgát tegyenek, és két angol nyelven oktatott szaktantárgyból legalább középszinten érettségizzenek. Az angol felsőfokú nyelvvizsga mellett kéttannyelvűs diákjaink közül sokan német nyelvből is megszerzik a középfokú (B2) nyelvvizsgát.
Az ötéves képzés során cserekapcsolatok és külföldi tanulmányi kirándulások révén lehetőséget biztosítunk kéttannyelvűs diákjainknak arra is, hogy célnyelvi környezetben gyakorolhassák megszerzett nyelvtudásukat.
Szóbeli vizsga angol nyelvből
Angol-magyar két tanítási nyelvű osztályunkba angol nyelvből felvételi vizsgát kell tenni. A szóbeli vizsga két részből áll: egy szövegértési feladatból és egy társalgási feladatból.
A) feladat: szövegértési feladat:
A vizsgázó egy rövid angol nyelvű szöveget kap, amelyet egy néhány perces felkészülési idő alatt elolvashat. A felkészülési időt követően a vizsgázó felolvassa a szöveg azon részét, amelyet a vizsgáztató kér tőle, majd magyar nyelven válaszol néhány, a szöveg megértését ellenőrző kérdésre.
Az A) feladatra maximum 20 pont adható.
B) feladat: társalgási feladat:
A vizsgázó felkészülés nélkül, néhány kérdés alapján, irányított társalgást folytat a vizsgáztatóval. A vizsgázó egy képet is kap, amely segíti őt a téma kifejtésében. Fontos, hogy képleírást nem várunk el a vizsgázótól!
A társalgási feladat témakörei az alábbiak lehetnek:
- Család
- Iskola
- Otthon
- Házimunka
- Étkezés
- Napi időbeosztás
- Olvasás
- Zene
- Mozi és TV
- Időjárás
- Vásárlás
- Utazás
- Munka
- Az angol nyelv
- Sport
- Nyaralás
- Barátok
- Állatok
- Karácsony, Húsvét
- Öltözködés
A B) feladatra maximum 30 pont adható.