A pályaorientáció, a modern értelemben vett pályaválasztási tanácsadás a mi iskolánk pedagógiai gondolkodásának és szemléletének fontos eleme. Az általunk is képviselt életút-támogató pályaorientációs megközelítés lehetővé teszi, hogy előtérbe kerüljön és tudatosuljon az egész életen át tartó tanulás (Lifelong Learning) és szakmai fejlődés igénye diákjaink körében.
Az életút-támogató pályaorientációs tevékenységek körébe tartoznak az információ-szolgáltatás, a pályatanácsadás egyéni és csoportos formái, ide értve az életpálya-építési készségek iskolai fejlesztését is. Ezt a célt igyekszünk megvalósítani az iskolán belüli támogató tevékenységgel. A program sikerének kulcsa, hogy a diákok megfelelő mennyiségű és minőségű önismeretre, pályaismeretre, munkaerőpiaci ismeretre tegyenek szert. Elősegíthető, hogy ebben a folyamatban tudatosuljon az örömmel végzett tevékenység ( érdeklődés ), hogy milyen tevékenységekben jó ( képesség, kulcskompetenciák), mi az, ami fontos a diák számára ( érték ), s meg tudja fogalmazni, hogyan szeret dolgozni (munkamód). Ezeket a klasszikus szempontokat korszerű tartalmú, módszerű tevékenységekkel tervezzük beépíteni programunkba.
Pályaorientációt gyakorlatilag mindenki végez bizonyos szempontból az iskolai oktató-nevelő munkában, tehát ez egy széles körű támogatás, melyben a diák és környezete egymásra folyamatos hatást gyakorol. A csoportos és/vagy egyéni foglalkozás személyesebb, egyedibb, fontos kiegészítője lehet a döntési folyamatnak.
Minden célzott pályaorientációs tevékenységben a folyamatelvűséget, a támogató jelleget és az életpálya-szemléletet tartjuk szem előtt.
Puskás Melinda pályaorientációt támogató felelős tanár
Gimnáziumunk pályaorientációs programja az alábbi tevékenységeket foglalja magában
Cél:
|
Feladatok |
Szakember |
---|---|---|
Önismeret Pályaismeret Kommunikációs kompetencia Együttműködés Érvelés Munkatapasztalat Felelősségtudat |
Személyiségfejlesztő, kooperatív technikák alkalmazása Tanulás tanítása Projektmódszer alkalmazása, témahetek Strukturált foglalkozások Személyes követés |
Tanári közösség Osztályfőnökök Pályaorientációs tanárok Mentálhigiénés szakember Pszichopedagógus |
Foglalkozási, munkavállalási, vállalkozói ismeretek |
Információ Információ kezelés, Személyre szóló tanácsadás, csoportfoglalkozás. |
Pályaorientációs tanárok Szaktanárok (Állampolgári ismeretek 12. évf.) |
Elemzőkészség Problémamegoldó-, és konfliktuskezelő képesség |
Tanórák Strukturált foglalkozások |
Tanári közösség Pályaorientációs tanárok Mentálhigiénés szakember Pszichopedagógus |
Jogkövető magatartás Jogérvényesítés képessége |
Információ nyújtás Tapasztalatszerzés |
Tanári közösség Pályaorientációs tanárok |
Szociális-, társadalmi kompetencia |
Motiválás | Tanári közösség Pályaorientációs tanárok Pszichopedagógus |
Pályaorientációs programunk hátterét kiterjedt támogató– és kapcsolatrendszerünk adja, amelynek összefoglalását az alábbi ábrák mutatják
REGIONÁLIS SZAKMAI KÖZÖSSÉG- FB, TALÁLKOZÓK
|
MATE GTK TANÁRKÉPZŐ INT.,GÖDÖLLŐ ÉS ASZÓD KÖZÉPISKOLÁINAK PO TANÁRAI
|
---|---|
MATE Látogatási Nap | Szakmai Külső Partner |
Pályaorientációs Nap | Egyetemek, civil szervezetek, alapítványok, helyi vállalkozók, cégek, egykori tanítványok, szülők |